Hej mitt vinterland, nu är jag här

God morgon alla små tomtenissar landet över!
Äntligen har den första riktiga snön börjat falla här i Norrtälje och det är vitt precis överallt. Lagom kallt ute, fint i alla trädgårdar och senare på kvällen trafikkaos i hela länet, samt övriga södra Sverige som inte fattar att vinterdäck är en bra grej! Men det ska vi inte tjaffsa om, för det finns betydlit roligare saker med snö än trafikkaos.

Eller vad sägs om att se ett sånt här litet knyte komma glidandes på gatan på väg hem från "pulkbacken"?


Sen har vi ju all klassiskt utförsåkning som är i en klass för sig! Det är få saker som man är beredd att ta ett benbrott för, men ett riktigt fett hopp i ett Big jump kvalar in i den kategorin utan snack! Lägg till all varm choklad och mackor som farmor kommer upp med till backen så förstår ni hur skönt det är. Ibland har hon till och med kommit upp med våffeljärn, sylt och grädde ioch gjort våfflor på plats inne i liftstugan.. oj oj oj <3

Bada bastu och isvak. Otrolig kick, otroligt manligt. Vill man vara mer man skiter man i stegen, är man stenåldersmänniska skiter man i bastun.

Pimpelfiske är något som jag tycker är överskattat faktiskt...

Men lägger man till ett skotersafari, mat från en öppen eld på Mourika och en massa andra små aktiviteter så blir det 5 av 5 möjliga snöbollar på den aktiviteten också!

Göra snögubbar, snölyktor, snöänglar, hoppa från hustak, "leka herre man på teppan" ( Haha jag har aldrig fudnerat över det men det är grymt svårt att veta hur det stavas....och OM det stavas så här så blir det nog världens fulaste uttryck i det svenska språket genom alla tider...)  osv osv. Snö är GULD!!!


Sist men inte minst har vi snöbollskriget, den absolut vanligaste aktiviteten med mest hat och kärlek inblandat. Försiggår mellan människor i alla åldrar och slutar ofta med en ursäkt fdrån något håll. Eller en s.k "mulning"... Great success!

Så nu hoppas jag som vilsen norrlänning, att snön ligger kvar ända fram till slutet av mars så vi får en riktigt fin vinter och jul här nere för första gången sen jag flyttade! Som tur är så är ajg hemma i Skeå under jul och nyår, så det blir vitt och stämningsfullt i vilket fall =)
Jag kom just på att det absolut bästa med vårat husköp är kaminen i vardagsrummet... Tänk er på julafton.. Mörkt ute, tomten har just lämnat av sina 340 paket till mig... Allt ståhej har lagt sig... Familj och släkt sitter tysta och stilla runt granen, varsin kopp glögg i handen och bara lyssnar på det stämningsfulla sprakandet från en mysig brasa.... Det är jul för mig det!
Så kom igen Michael:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0